TOPIC GoodPlanet Belgium het project ‘op hun gezondheid drinken!’ in lagere scholen. “Het is bedoeld om de jongsten het belang van water drinken aan te leren. Specialisten gaan in de scholen workshops animeren en gebruiken hierbij didactische kits. Water is leven en iedereen zou hier recht moeten op hebben. Precies daarom hechten wij belang aan onze maatschappelijke inzet en aan onze (kleine) bijdrage.” Yves Roy tussen scholen, fabrieksbezoeken…) en de vermindering van de energiearmoede. In Europa kampen 50 tot 125 miljoen mensen met energiearmoede, volgens BPIE (Buildings Performance Institute Europe). “Toegang tot energie is echter een fundamenteel recht. Wij verbinden ons ertoe innoverende oplossingen te ontwikkelen om deze uitdaging aan te gaan.” Zo wordt gedacht aan een aanbod voor mensen in energiearmoede, om hen aan te leren zuinig met energie om te gaan. In België werkt de Stichting concreet samen met drie verenigingen: Empreinte, AG EOS en Samenlevingsopbouw. Schneider Electric neemt verder deel aan het platform dat in de Koning Boudewijnstichting tegen deze vorm van armoede opkomt. “In al onze acties trachten wij zoveel mogelijk personeel van de onderneming te betrekken. Dit geeft o.a. aanleiding tot het programma ‘Schneider Electric Teachers’ ter ondersteuning van de vrijwillige inzet van loontrekkenden en gepensioneerden in de programma’s van de Stichting. Om toekomstgericht te zijn, volstaat het voor een onderneming niet meer om transparantie te promoten, te zeggen wat ze doet en te doen wat ze zegt. Doen wat we zijn, daar komt het vandaag op neer.” Spa en de 20 km door Brussel Spa sponsort de 20 km door Brussel sinds de allereerste editie, 37 jaar geleden! Op de dag van de wedstrijd deelt ze meer dan 120.000 flessen water aan de deelnemers uit. “Met deze actie wenst Spa natuurlijk de 20 km te ondersteunen en, tegelijk, alle goede doelen die daar voordeel uit halen. Wij beschikken trouwens over ons eigen team, waarin onze medewerkers zich gratis mogen inschrijven”, aldus Communicatiedirecteur Jean-Benoît Schrans. “Natuurlijk proberen we daarnaast ook het ruime publiek te sensibiliseren voor het belang van een goede hydratatie.” Te veel mensen weten nog steeds niet dat ze anderhalve liter water per dag moeten drinken. Kinderen hebben bijvoorbeeld de neiging te veel frisdranken te verbruiken, met alle nadelen vandien voor hun gezondheid. Spa tracht dus een zeer ruim publiek te overtuigen. In dit perspectief ondersteunt Spa in samenwerking met BNP Paribas Fortis begeleidt microondernemers Als voornaamste partner van microStart, beperkt BNP Paribas Fortis zijn steun niet tot louter financiële hulp. Het succes van microStart is o.a. te danken aan de 150 vrijwilligers die startende ondernemers begeleiden. Veel van die vrijwilligers zijn bedienden of vroegere werknemers van BNP Paribas Fortis. Na hun dagtaak in de bank verlenen ze steun aan kleine ondernemers. Bernard Nicolay is verantwoordelijk voor de commerciële ontwikkeling van de IFS pool bij BNP Paribas Fortis. Hij steunt microStart sinds het prille begin. “Ik was meteen overtuigd. Ik vond het project schitterend. En dankzij mijn beroep kon ik concrete hulp verlenen. Mijn taak bestaat erin naar micro-ondernemers te luisteren en hen te adviseren over verschillende aspecten van het beheer van een onderneming. Ik help bijvoorbeeld bij de verduidelijking van het business Bernard Nicolay model, de segmentatie enz. Mijn functie als vrijwilliger levert aanzienlijke voordelen: onder meer het delen van ervaring en het wederkerige leerproces, maar ook het gevoel echt nuttig te zijn. Ik waardeer dat BNP Paribas Fortis dit type project ondersteunt. Voor mij (en vele anderen) is het belangrijk in een onderneming te werken die dezelfde waarden als ik nastreeft en waarop ik trots kan zijn.” Naast dit initiatief voert BNP Paribas Fortis een MVO beleid, ruimer opgevat rond vier vormen van engagement: economisch, sociaal ten aanzien van zijn personeel, burgerlijk en milieuvriendelijk. In dit opzicht zorgt de bank voor financieringen met een positieve impact en voor een nauwgezet beheer van de sociale en milieugebonden risico’s. Ze promoot diversiteit en inschakeling. De BNP Paribas Fortis Foundation bestrijdt uitsluiting, voornamelijk door steun aan projecten die, via opvoeding, hulp verlenen aan kinderen en jongeren. Sinds haar oprichting in 2010 verleende de Stichting steun aan nagenoeg 1.700 verenigingen – waaronder tot 1.089 een financiële bijdrage ontvingen – voor een totaal van meer dan 5,8 miljoen euro. ● 26 BECI - Brussel metropool - mei 2016 R.T. R.T. R.T.
29 Online Touch Home