26

TOPIC Kent u gangsters? DE ECONOMIE VAN HET GELUK Ook in Brussel zijn ze te vinden. Wel van de goedaardige soort die technologie, geld en intelligentie ten dienste van gemeenschappelijke uitdagingen aanwendt. In de MakeSense gemeenschap krioelt het zelfs van de gangsters: ongeveer 2000 vrijwilligers in de ganse wereld, verspreid over 120 steden, waaronder Brussel, nu al drie jaar lang. Ze ontmoeten elkaar tijdens evenementen of workshops, waaronder ‘holds-ups’. Céline Bouton W at we onder ‘hold-up’ mogen verstaan? Een participatie-workshop die oplossingen zoekt voor een probleem waarmee een van de sociale ondernemers in het netwerk kampt. Deze bijzonder creatieve ondernemers onderzoeken alle mogelijke uitwegen en richten zaken op. Ze schrikken niet terug voor pionierswerk om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken en een positieve impact te verwekken op onze economie en onze planeet. In vijf jaar tijd slaagden ze erin dan 30.000 personen in hun wacht te slepen. Drie jaar geleden werden ze door Ashoka onderscheid. Verleden jaar nam Google hetzelfde initiatief. Uit deze zeer verscheiden gemeenschap die zowel in Ho Chi Minh City als San Francisco is gevestigd, ontstond een zeer actieve Brusselse poot. Zoals het voordien al het geval was in Parijs en Mexico, richtte de Brusselse cel een business incubator op voor maatschappelijk ingestelde ondernemingen: de zgn. SenseCube. Die begeleidt sinds februari zes startups met een sterke milieugebonden of maatschappelijke inval. Ondernemers die een nieuwe aanpak wagen van de economische ontwikkeling, van de verdeling van gemeenschappelijke goederen of van milieuvriendelijke praktijken worden met de dag talrijker. Ze benaderen alle sectoren van de economie (tewerkstelling, afvalbeleid, landbouw en voeding, opvoeding, migratie, vervoer …) om de meest positieve projecten een duwtje in de rug te geven. De dynamiek en de ontwikkeling van MakeSense, met zijn zeer diverse vrijwilligers (ondernemers, ingenieurs, economisten, ontwikkelaars, kunstenaars …) en zijn netwerk van business incubatoren verlenen een aanzienlijke steun aan de maatschappelijke ondernemers. Dit gebeurt onder de vorm van ideeën, zichtbaarheid, contacten met bevoegde personen en de concrete opbouw van een netwerk van ‘change entrepreneurs’. Een dergelijk ecosysteem opent deuren voor de overdracht van bevoegdheden (MakeSense is namelijk open-source), het uittesten van verscheidene markten, de vermenigvuldiging en de ontwikkeling van maatschappelijke ondernemingen. In dit opzicht is de SenseCube veel meer dan een incubatieprogramma voor starters: eerder een gemeenschap van early adopters die de ideeën van hun leden ontwikkelen, een internationaal netwerk van contacten aanleggen, panels van deskundigen, coaches en projectbeheerders samenstellen en bovendien elke week workshops organiseren. De inhuldiging van deze nieuwe ‘ruimte voor collectieve intelligentie’, op 1 februari, zat tjokvol. Idem dito tijdens de SenseCamp die in september in Vorst werd georganiseerd in aanwezigheid van Tony Meloto, CEO van Gawad Kalinga, een van de grootste maatschappelijke ondernemers ter wereld. 24 BECI - Brussel metropool - mei 2016 Het voornaamste wapen van onze gangsters: post-its. Van duurzame design tot mobiele studio De uitdaging bestaat er voortaan in de zes gekozen Brusselse projecten de nodige dynamiek in te boezemen. Dit zijn ze: Magma Nova (een onderzoek- en designstudio dat met biomateriaal en micro-organismen te werk gaat); Unite (een platform voor de inzet van mensen en de coördinatie van gemeenschappen); Biomimika (een adviesbureau in bio-mimetica); CoRe (een toepassing voor burgerstemming om inkoopcentrales aan te moedigen duurzamer te functioneren); Bandstrack (een mobiele opnamestudio en technische muziekdiensten voor allen) en Radis&Co (een kortstondige plaats die korte trajecten promoot, niet alleen voor voeding, maar ook voor afval). Deze eerste intensieve incubatiefase biedt specifieke opleidingen waarmee ondernemers hun model kunnen ontwikkelen, een prototype van MLP (minimaal levensvatbaar product) voorbereiden, voor impact zorgen, een eerste gemeenschap samenstellen, business tools klaar leggen en online communicatie op gang brengen. Gedreven door het succes slaan de gangsters in mei opnieuw toe met de lancering van Make.Brussels, in samenwerking met Atrium. Dit project wil het imago van het stadscentrum opkrikken en de aantrekkelijkheid en handelsdynamiek van de tien voornaamste handelsbuurten in de Brusselse vijfhoek versterken. Hierbij worden buurtbewoners en creatievelingen aangezet om samen stimulerende projecten te ontwikkelen voor het grondgebied en zijn inwoners. Tegelijk organiseert Brussel op 20 mei de derde Top over Systeemeconomie, om samen de wereld van de toekomst te bouwen. ● Info: belgium.makesense.org; www.make.brussels; systemiceco3.eventbrite.com R.T.

27 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication