6

SPEAKER’S HET POLITIEKE GEDOE ‘NIKS MET DE WAGEN’? Londen was er bijna in geslaagd Brussel zijn titel van ‘Europese stad met de zwaarste verkeersoverlast’ te gappen. Gelukkig reageerde Brussel Mobiliteit zonder aarzelen met de sluiting van de Stefanietunnel. De Britten zijn een tijdje schaakmat! | Pierre Chaudoir “Wanneer de gebeurtenissen ons overstelpen, veinzen we best er de organisator van te zijn.” Dit citaat dat aan Clémenceau1 wordt toegeschreven, past ideaal bij het mobiliteitsbeleid van onze Brusselse regering. Het Reyers viaduct staat op instorten? De gelegenheid bij uitstek om daar een stadsboulevard aan te leggen. De plafonds in de tunnels Jubelpark en Leopold II dwarrelen naar beneden? Bij gebrek aan budget voor innovatie, een stadsboulevard! De in de jaren 60 gegraven autoriolen nu opnieuw in open lucht, voor een betere luchtkwaliteit! Voeg hierbij nog een vleugje boulevards dat het stadscentrum subito presto in de Grootste Verkeersvrije Zone ter Wereld omtovert. Het verkeersplan, de toegang tot de parkings en de handelszaken, och, dat zien we later wel. Ze zullen zich wel aanpassen. Ondertussen moeten we vooruit. Aanschuiven! Dit alles in een stad waarvan de aders zo verstopt zitten als die van een smoutebollenfretter tijdens de Winterpret. Gevolg in januari (met of zonder sneeuw): een verkeer dat rotsvast zit – en op sommige plekken helemaal geen verkeer meer. Geen enkel waarneembaar verschil meer met een staking van het openbaar vervoer. Brute pech voor de vakbonden. Brussel heeft inderdaad veel opgeofferd aan de autorazernij. Dit is een van de redenen van de huidige verkeersoverlast en van de autolittekens op het stadsbeeld. Wat minder sleeën en meer ruimte voor 4 BECI - Brussel metropool - februari 2016 de mens in onze stad? Op zich een schitterend idee, maar rechtvaardigt dit het andere uiterste, het ‘niks met de wagen’, die geen betere uitzichten biedt dan de vorige waanzin? Zeker met een dergelijke aanpak, totaal geïmproviseerd en zonder de nodige middelen! Een voorbeeldje: wij zijn een van de allerlaatste steden in Europa zonder dynamische bewegwijzering naar de vrije parkings. Ondertussen werd er in het openbaar vervoer gedacht aan de vervanging van bus 71 door een tram. Programmawijziging: de flèche is af en we gaan eerder de Elsensesteenweg verkeersvrij maken. Een tram, een trolleybus of een kabelbaan? Misschien in 2029. De metro Noord in 2024 als alles goed verloopt. De metro Zuid? Och meneer, waar komt gij nu mee af? Hoever we met het GEN staan (de ‘Réseau Éternellement Retardé’ van Pascal Smet) – of liever het ’S-netwerk’? Een idee uit de jaren 80 van verleden eeuw en zo ‘express’ als een caricolenstoet. Opgelet, het netwerk is in de maand december, 30 jaar later, eindelijk maar gedeeltelijk in dienst genomen: één trein per uur aan het Weststation, het nieuwe ‘Verkeersknooppunt’ van het Gewest. Geen halte in Anderlecht (waar de splinternieuwe parking leeg blijft). Ook geen geïntegreerde tarifering. De NMBS had ons nochtans en bij wijze van uitzondering guitig doen lachen met de campagne ‘Trots op onze files’, die onze verkeersopstoppingen tot erfgoed der mensheid wilde laten verklaren. Een schitterend marketing idee waarvan misschien iets in huis zou zijn gekomen als de spoorwegen wat geloofwaardiger waren. Maar de NMBS slaagt er niet in haar gebrek aan belangstelling voor de Brusselse mobiliteit te verdoezelen. Jacqueline Galant doet het amper beter. Inmiddels proberen de Brusselaars en de pendelaars zich fatalistisch aan te passen. Sommigen die heel vroeg uit hun bed zijn gekropen, zitten zich in de wagen te scheren of koffie te drinken om wat tijd te winnen. Anderen duwen de reizigers in de metrostellen om zelf een plaatsje te vinden. Het alternatief? Heel snel vliegende tapijten, teleportatie of hoverboards ontwikkelen. Een sprankje hoop voor de rijken: Airbus werkt samen met Uber aan een reservatieplatform voor helikopters. Er bestaat ook een prototype van éénpersoonsdrone. Brussel neemt binnenkort een geweldige voorsprong op Londen. Boris Johnson KO en onze Yvan Mayeur OK! ● 1 Hij heeft ze in feite van Cocteau overgenomen. CORNER

7 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication