3

WOORD VOORAF Verbind me met Brussel Na de verbijstering van de terreuraanvallen, de woede en de droefheid, na de angst van de Brussels lockdown en het alarm rond Nieuwjaar, is de tijd rijp voor een eerste balans en een aantal lessen. Hoe hoog ligt in Brussel de economische impact van de terreurdreiging? 50 miljoen euro? Eerder 62 miljoen … of zelfs 145? Iemand een hoger bod? Wij weigeren deel te nemen aan dit spelletje dat ruwe schattingen in het wilde weg verspreidt en het pessimisme voedt – precies wat de terroristen zochten, trouwens. Wij beschikken natuurlijk over cijfers die wij bij de ondernemingen en onze partners hebben ingezameld. En wij beschouwen deze gegevens als een louter hulpmiddel voor diagnose en gegronde beslissingen. Wij hebben deze cijfers dus voorgelegd aan de mensen die er echt gebruik van kunnen maken: voornamelijk de beleidsmensen in de Brusselse regering. Thierry Willemarck, Voorzitter van BECI Dat de Brusselse economie onder deze dreiging heeft geleden, staat als een paal boven water. De Horeca, de eventbureaus, de handel, de luchtvaart en het toerisme hebben verlies geleden dat ze waarschijnlijk niet zullen terugwinnen. Laten we dit niet onderschatten, maar hierbij toch bedenken dat dit alles op nationaal niveau waarschijnlijk veel minder dan 0,1% van het BBP vertegenwoordigt: zeker niet verwaarloosbaar, maar toch draaglijk. Brussel ging gebukt onder een zware dreiging die uitzonderlijke maatregelen heeft vereist, maar op zijn grondgebied werden gelukkig geen aanslagen gepleegd. Hoogstwaarschijnlijk zal de economische impact snel wegebben, zoals het trouwens ook het geval is geweest in de westerse steden die tijdens de afgelopen jaren door aanslagen werden getroffen: New York, Madrid of Londen, waar de economie drie of vier maanden later zich had hersteld. Op langere termijn moeten wij nadenken over onze veerkracht tegenover een dreiging die misschien zal aanslepen. Enerzijds dient de communicatie van de overheid te worden bijgestuurd: ze was rampzalig, onduidelijk en soms inconsequent, waarschijnlijk door een gebrek aan voorbereiding. Op dit vlak moet de emotie naar rede luisteren. Anderzijds dient het imago van Brussel te worden opgekrikt – laten we dit nogmaals herhalen. Parijs zal van de terreuraanslagen herstellen “parce qu’elle sera toujours Paris”. Enkele aanwijzingen tonen aan dat Brussel hoe langer hoe meer een trendy bestemming wordt. De New York Times vergeleek onze hoofdstad onlangs met Berlijn wegens haar creativiteit. In Koeweit beschrijft het agentschap Kuna Brussel als stad “die snel aan faam wint”. Van zulke opportuniteiten moeten wij dankbaar gebruik maken. In dit opzicht verheugen we ons om het imagocampagne #Call Brussels en het initiatief dat Atrium binnenkort lanceert om de handelszaken in de Vijfhoek te promoten. Verder juichen wij de wereldtoer die Charles Michel voorziet om België te promoten, enthousiast toe. Al deze initiatieven gaan in de goede richting. BECI - Brussel metropool - februari 2016 1

4 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication