3

WOORD VOORAF De horizon voorbij De internationale handel – thema van dit nummer – is een soort tweede natuur voor Belgische bedrijven. Met haar 30.000 km² en 11 miljoen inwoners voelt onze binnenlandse markt veel te klein aan voor het groeipotentieel van onze ondernemingen. Export is de groeifactor bij uitstek. Dit geldt natuurlijk voor de KMO’s en zelfs voor starters. Wie met een ietwat gespecialiseerd aanbod op de proppen komt, vindt de Belgische markt al gauw te klein. Brussel beschikt gelukkig over aanzienlijke internationale troeven voor zijn ondernemingen: ‘Brussel’ als merk, natuurlijk, maar ook de ligging in het hart van Europa, in een van de dichtstbevolkte gebieden ter wereld, de meertaligheid, de multiculturele dimensie. In een van onze artikelen zegt Marie Martens heel terecht: “In eigen stad zijn we al goed internationaal bezig.” We moeten onze ondernemers helpen deze kans te grijpen. Bijvoorbeeld met een ambitieuze visie voor de Brusselse internationale handel. Thierry Willemarck, voorzitter van BECI In haar politieke regeringsverklaring heeft de nieuwe Brusselse executieve zich ertoe verbonden een “Small Business Act” (met inbegrip van een aanzienlijk internationaal luik) ten gunste van KMO’s goed te keuren. Het project overweegt een versterkte begeleiding voor nieuwkomers in export en de ontwikkeling van een specifiek financieel hulpmiddel. Hier staat voldoende op het spel om een breed debat op gang te brengen met alle Brusselse spelers van de internationale handel, zowel overheid als privé, en dus ook BECI. We moeten allen nauw samenwerken en ieders troeven benutten om onze uitvoerende bedrijven efficiënter te ondersteunen en op lange termijn de groei van onze internationale handel te garanderen. BECI put kracht uit zijn netwerk: dat van de kamers van koophandel, die per definitie internationaal actief zijn en waarvan er vandaag meer dan 10.000 in de wereld bestaan. Het zijn allemaal open vensters op soms zeer moeilijk toegankelijke markten. En dan is er ook Enterprise Europe Network (EEN), een netwerk van 600 organisaties in 63 landen, in rechtstreeks contact met de lokale bedrijven. De Europese Commissie bevestigde onlangs de plaats van BECI in EEN voor de zes komende jaren. Dit getuigt van vertrouwen in onze competentie en erkenning voor het geleverde werk. BECI is een vanzelfsprekende en belangrijke partner voor ondernemingen die internationaal actief zijn. In hun naam willen wij betrokken worden bij elk strategisch denkproces over de Brusselse buitenlandse handel. En wij willen gehoord worden. Elke dag zetten onze ondernemingen hun plaats op het schaakbord van de internationale handel op het spel. Hun inzet verdient een efficiënte steun. Laten we ons samen inspannen om deze bedrijven bij te staan. BECI - Brussel metropool - november 2015 1

4 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication