THINK TANK VÓÓR OF TEGEN Flexibele NMBS tarieven? Hoe langer hoe meer luchtvaartmaatschappijen, hotels, pretparken – en zelfs de SNCF – kiezen voor een dynamisch beleid van hun tarieven. Moet ook de NMBS dit spoor volgen? De meningen lopen uiteen. Xavier Tackoen, gedelegeerd bestuurder, Espace Mobilité Het dynamisch beleid van tarieven is zowat overal in volle opkomst. Dit vraagstuk ook bij de NMBS aankaarten, vind ik op zich bijzonder positief, maar voor het ogenblik is daar vooral sprake van hogere tarieven tijdens de piekuren. Ik ben er echter niet van overtuigd dat dit de goede oplossing is. Dankzij de derdebetalersregeling betalen de meeste werknemers van grote bedrijven in België hun treinabonnement niet. Een verhoging van de tarieven zou voor hen in geen geval motiverend zijn, maar wel een extra financiële last voor de werkgever betekenen. Ik denk dat de oplossing eerder de andere richting moet uitgaan. Tussen 9 en 15 uur rijden de treinen bijna leeg. Een tariefvermindering tijdens deze daluren zou een aanzuigende werking hebben en meer mensen aanzetten de trein te gebruiken, met een verhoging van de inkomsten als gevolg. Een mooi voorbeeld hiervan is Singapore. Mensen die vóór 7u45 de metro nemen, reizen gratis. Tussen 7u45 en 8 uur genieten ze een korting. Dankzij deze test zijn 8% van de reizigers zich op andere tijdstippen gaan verplaatsen. Deze aanpak had natuurlijk een weerslag op de organisatie van het werk. Een consultancyprogramma ging daarom van start om ondernemingen bij te staan. Premies werden aangeboden om deze dynamiek op gang te brengen. Londen pakte de zaak anders aan, met een communicatiecampagne die de reizigers informeerde over het tijdstip waarop hun station de meeste drukte moest verwerken. Door een kwartiertje vroeger of later te vertrekken, konden de reizigers zich veel comfortabeler verplaatsen. Op die manier kon de 5% van de reizigers aan de piekuren ontsnappen. De modulaire tarifering is efficiënt als ze in een globaal beleid kadert. Op haar eentje slaagt ze er niet in de vraag bij te sturen. Vandaag ontwikkelen zich nieuwe werkpatronen die zich soepeler opstellen, rekening houden met autonomie en flexibele werktijden promoten. Daar wordt sterk naar gevraagd, voornamelijk bij jongere arbeidskrachten. Zulke nieuwe modellen veroorzaken ook verschuivingen in de onderneming. Vandaar de behoefte aan begeleidingsprogramma’s. 8 BECI - Brussel metropool - november 2015 Gaëlle Hoogsteyn Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus Jo Cornu, de CEO van de NMBS, citeert vaak het voorbeeld van Frankrijk om de modulaire tarifering te promoten. Al was het maar door de oppervlakte van dit land, kan de situatie in Frankrijk echter niet met de Belgische worden vergeleken. De HST-verbinding tussen Parijs en Marseille heeft niets te maken met de trein tussen Brussel en Oostende. In Frankrijk is het vliegtuig de eerste concurrent van de trein. In België is dit de wagen. In het raam van een flexibele tarifering zou de klant minder moeten betalen als hij op voorhand reserveert of een trein tijdens een daluur kiest. Met deze aanpak gaat echter flexibiliteit verloren. De reiziger kan dan de neiging hebben zich weer met zijn wagen te verplaatsen, want die staat altijd ter beschikking voor de deur. Kortom, op die manier riskeert de NMBS reizigers kwijt te spelen die van flexibiliteit houden. Een vermindering van de tarieven tijdens de daluren zou misschien nieuwe reizigers kunnen aantrekken, maar het probleem vandaag is dat het begrip ‘flexibele tarifering’ eerder wordt opgevat als een prijsverhoging tijdens de piekuren. Voor reizigers van wie het abonnement door de werkgever wordt betaald, verandert dit niets. Maar voor alle arbeidskrachten die zelf hun verplaatsingen betalen – en ook voor alle studenten – zou dit een bijkomende financiële last betekenen, die nog meer ongelijkheid zou veroorzaken. Ik geloof dat de NMBS zijn algemene tarifering moet herzien om nieuwe klanten aan te trekken. In het verleden bestond er bijvoorbeeld een verminderd tarief voor kleine groepjes van maximaal vijf personen. Deze formule werd afgeschaft. Wanneer een gezin of enkele vrienden een dagje aan zee of in de Ardennen willen doorbrengen, is het vandaag goedkoper met een wagen te reizen dan 5 treintickets te betalen. De treintarieven in België zijn helemaal niet de goedkoopste van Europa, in tegenstelling tot wat de heer Cornu beweert. Deel uw mening
11 Online Touch Home