53

BECI | witboek over diversiteit 9.2. Onderwijs en kwalificaties 9.3. Opleidingen en positieve discriminatie Het Franstalige onderwijs dient grondig te worden aangepakt. In zijn huidige vorm produceert het structureel discriminatie. De vermelde cijfers over mislukkingen op school blijven al decennialang ongewijzigd; alleen een nieuw systeem dat kan inwerken op structureel niveau zal in staat zijn om de cijfers in positieve zin om te buigen. Franstalig België zou inspiratie kunnen putten bij andere landen in de wereld die hun onderwijs hebben hervormd, waardoor het slaagpercentage nu fel verbeterd is. De meest recente studie van McKinsey toont aan dat het mogelijk is de cijfers om te buigen in amper zes jaar tijd, door de nadruk te leggen op vier luiken: • bekwame personen motiveren om leraar te worden en te blijven; • voortdurend de pedagogische praktijken in de klaslokalen verbeteren; • kwaliteitsvolle directieteams invoeren; • streven naar het succes van elke leerling. Andere, meer gerichte acties moeten die institutionele hervormingen aanvullen. Het is met name nodig om: • Het klassieke onderwijs meer open te stellen voor kinderen met een handicap om diversiteit als iets ‘natuurlijks’ en niet meer als een randfenomeen te integreren. Momenteel zitten slechts 2 069 kinderen met een handicap in het gewone onderwijs via het Integratiedecreet. België overtreedt daarmee het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap, dat werd bekrachtigd in 2006. Hiertoe moet ook de toegankelijkheid van de menselijke en materiële structuren verbeteren. • De pedagogische teams (leraars, schooldirectie) op te leiden in verband met diversiteit. • Zorgen voor een betere tweetaligheid bij de werkzoekenden. • Opleidingen in verband met diversiteit: als gevolg van de wijzigende maatschappij en demografie moeten human resources over alle mogelijke middelen beschikken die afgestemd zijn op de sociale realiteit. • Iedereen die instaat voor human resources moet regelmatig opleidingen in verband met diversiteit volgen om niet terug te vallen in onbewuste reflexen en alle talenten te benutten. • Positieve discriminatie: voorbeelden van positieve discriminatie (aanwervingsmethodes die diversiteit bevorderen) die in dit witboek zijn ontwikkeld zijn talrijk, maar niet exhaustief. De cel diversiteit van BECI kan bedrijven ook andere specifieke maatregelen op maat van het bedrijf aanraden. 9.4. Tewerkstellingsmaatregelen > LASTENVERLAGING Voor de bedrijven wegen de lasten op arbeid zwaar. Ze vormen dan ook in het algemeen een indirect struikelblok voor aanwervingen. Voor de enquête over diversiteit vroeg BECI aan de bedrijven om twee maatregelen uit te kiezen die ze nodig achten om diversiteit te bevorderen. De keuze viel voornamelijk op pedagogische begeleiding, consultancy en fiscale stimuleringsmaatregelen als positieve hulpmiddelen. Die lastenverlaging, vooral voor oudere werknemers, moet op harmonische wijze worden geïntegreerd in de zesde staathervorming, die het beleid inzake activering van de werkloosheidsuitkeringen en inzake verlaging van de RSZbijdragen regionaliseert. > VEREENVOUDIGING EN HARMONISATIE In het kader van de regionalisering van het werkgelegenheidsbeleid raadt BECI aan om ook de financiële steunmaatregelen aan bedrijven betreffende activeringsmaatregelen en verlaging van de RSZ-bijdragen te vereenvoudigen en te harmoniseren. Grafiek 17: Ik vind dat er nieuwe steunmaatregelen moeten komen om diversiteit in het bedrijf te bevorderen: (twee antwoorden mogelijk) 0% Pedagogie (preventie; vorming ...) Consultancy (in diversiteit, change management ...) Belastingvoordelen Neen Andere? Verduidelijk 10% 20% 30% 40% 51

54 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication