53

TOPIC Verkeersvrij Brussel: stappen maar! MOBILITEIT & LOGISTIEK De testfase van het verkeersvrije stadscentrum ging tijdens de zomer van start. Acht maanden lang worden de wagens uit de 50 ha verkeersvrije zone binnen de Brusselse vijfhoek verband. Het is natuurlijk de bedoeling de stad aantrekkelijker te maken en de handel te boosten, ondanks de terughoudendheid van de winkeliers. Misschien heeft de echte meerwaarde van de verkeersvrije zone per slot van rekening meer te maken met gezondheid… Gaëlle Hoogsteyn E en tof initiatief, zo’n verkeersvrije zone in het hartje van de hoofdstad. De inwoners en de toeristen waarderen het vrijheidsgevoel van een wandeling zonder op het verkeer te moeten letten. Kinderen lopen rond terwijl hun ouders zorgeloos kuieren. Dit heeft veel weg van een vakantiesfeer. Zoals in de stad Ottawa, die in 2013 een voetgangersverkeersplan invoerde, is het verkeersvrije centrum van Brussel bedoeld om de stad aantrekkelijker, veiliger en gezelliger te maken. Het project wil Brussel verkeersvrij maken met een dynamische en praktisch ingerichte voetgangerszone die de inwoners moet aanzetten om elke dag van het jaar op stap te gaan. Dit bevordert ontmoetingen en sociale integratie. Ook de handelaars zouden er wel bij varen. Het moet dus een stad worden waar het aangenaam leven is. Maar misschien biedt deze verkeersvrije zone ook nog andere voordelen, onder andere op het vlak van de volksgezondheid. Stap na stap… Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) vormt het gebrek aan lichaamsbeweging in de wereld de vierde risicofactor voor mortaliteit. Het sedentarisme neemt constant toe, met ernstige gevolgen voor de volksgezondheid. “Het gebrek aan lichaamsbeweging veroorzaakt cardiovasculaire aandoeningen, diabetes en kanker die samen op wereldschaal meer dan de helft van de sterftecijfers voor hun rekening nemen (6 op 10)”, vertelt Philippe Van de Borne, hoofd van de dienst cardiologie aan het Erasmusziekenhuis en hoogleraar aan de Université Libre de Bruxelles (ULB). Verder wijt de WGO 5% van de wereldwijde sterftecijfers aan overgewicht en obesitas. “De lichamelijke activiteit is dus van groot belang voor een evenwichtig leven”, aldus onze deskundige. De voordelen van wandelen zijn ontegensprekelijk. En als u beweert geen tijd hebben om aan sport te doen, toch belet niemand u een halte vroeger van de metro of de bus te stappen of uw boodschappen te voet te doen. “Aan volwassenen tussen 18 en 64 jaar beveelt de WGO minstens 150 minuten gematigde uithoudingsactiviteiten per week aan. ‘Gematigd’ betekent ongeveer 100 stappen per minuut”, zegt Philippe Van de Borne. In de strijd tegen zwaarlijvigheid en cardiovasculaire aandoeningen is het zelfs aanbevolen deze duur geleidelijk tot 300 minuten per week op te voeren. “Een gezonde volwassenen zou zo tussen 7.000 en 13.000 stappen per dag bereiken, terwijl dit cijfer onder de 5000 blijft bij sedentaire mensen die minder dan 4 km per dag afleggen. De weldaden van wandelen zijn zeker niet te onderschatten als men beseft dat – volgens de Hoge Gezondheidsraad – 14% van de Belgische bevolking zwaarlijvig is en 54% van de mannen en 40% van de vrouwen aan overgewicht lijden.” Met 30 minuten gematigde lichamelijke activiteit verwerkt u ten minste 1000 Kcal per week. “Maar laat u dan niet verleiden door de wafels en het roomijs die zowat overal in de verkeersvrije zone worden aangeboden. Anders mag u gerust een aantal bijkomende stappen aan uw dagelijks quotum toevoegen!” Technologische hulpjes Geen zin om stappen te tellen? Voor een nauwkeurige evaluatie kunt u bijvoorbeeld een kosteloze app downloaden die berekent hoeveel stappen u per dag zet. Een voorbeeld is Runtastic waarmee u bovendien uw score via sociale netwerken kunt delen, een goede manier om u aan te zetten tot nog meer lichamelijke beweging. Minder technologisch ingestelde wandelaars kunnen zich ook een klassieke podometer aanschaffen. Die kost ongeveer 20 euro in de sportzaak. Trek nu maar uw wandelschoenen aan! ● Diep ademen! Minder wagens betekent ook minder lawaai en vooral een betere luchtkwaliteit. Zoals het ook al het geval is tijdens autoloze zondagen, is de CO2 uitstoot in het stadscentrum flink gedaald. Dit is zeker niet te verwaarlozen als men weet dat België zich in de top vijf van de zwaarste ecologische voetafdrukken bevindt. Dankzij de aanleg van parkeergelegenheid buiten de stad, een wijziging van een aantal MIVB routes en de integratie van de verkeersvrije zone met de fietspaden en het openbaar vervoer, worden wandelen en tweewielers binnenkort een leefbaar alternatief voor de wagen. BECI - Brussel metropool - september 2015 51

54 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication