TOPIC en uit verschillende voertuigen moeten stappen, want een mooie route en de dagelijkse beleving ervan stemmen niet altijd overeen. Tram 71 wordt een enorme werf en niemand zal eraan ontsnappen, hoewel we nog niet alle omtrekken ervan kennen: hoe zit het met het verkeersvrij maken van de handelszone van de Elsensesteenweg, die met het oog op de trambedding onvermijdelijk lijkt? En wat met de heropbouw van de Fraiteurbrug? Enzovoort. Het bijzondere aan plannen op papier is dat ze altijd verleidelijk en onvolledig zijn. Tour & Taxis, weg met de voetgangersbrug Bij de langverwachte realisatie van een tram die Tour & Taxis, een pool in volle ontwikkeling aandoet, mag men geenszins een goede Noord-Zuid verbinding uit het oog verliezen. Het plan bestaat: een lijn van 3 km die het Bockstaelplein via de site verbindt met het Noordstation en die de bouw omvat van een voetgangersbrug over het kanaal om het Noordstation vanuit de site bereikbaar te maken. Over die voetgangersbrug praat men al 15 jaar en vandaag heeft men het er opnieuw over, om maar te zeggen dat ze er uiteindelijk ongetwijfeld zonder tram zal komen… Zoek de fout. Hoe dan ook wordt het een dure operatie (men spreekt van 41 miljoen euro voor deze luttele drie kilometertjes) en wordt de realisatie vervelend voor de Brusselse weggebruikers. Maar laten we positief blijven: als er een plaats in Brussel is waar er te weinig openbaar vervoer is, dan is het zeker “T&T”, dat een volwaardige wijk wordt die vandaag enkel met de auto correct bereikbaar is. Nooit zonder mijn auto Reyersviaduct, Meiserplein, E40, Mediapool… Het Gewest heeft de ambitie om een grote zone, namelijk het stuk van de E40 dat op zijn grondgebied loopt, te hertekenen. Het project bestaat uit de volledige heraanleg van de uitrit van de autosnelweg en van het Meiserplein, de afbraak van het Reyersviaduct, de creatie van een Mediapool met een eigen laan en de herwaardering van de zijstraten tot woonwijk. Even de brug wegzappen… Ongetwijfeld heeft de noodzakelijke afbraak van de brug de gang van zaken versneld. Beter laat dan nooit voor dit bouwwerk uit een tijd van autogekte waarin men niet aarzelde om een halve autosnelweg ter hoogte van je slaapkamer te bouwen. Ter vervanging zou er een mooie stadsboulevard komen en zou deze elegante Schaarbeekse wijk in haar oude, gelukkig nog niet helemaal verloren luister worden hersteld. Tram 9 1ste fase van de werken: de verbinding Simonis – Dikke Beuklaan; verlenging naar de Heizel in een tweede fase. Op dit moment ziet het menu er zo uit: • zone 1 : kruispunt tussen Dikke Beuklaan/ Romeinse Steenweg en Wereldtentoonstellingslaan tot aan Oude Afspanning • zone 2 : Koningin Astridplein: ondergrondse parking en heraanleg • zone 3 : Oude Afspanning tot aan de Jettelaan • zone 4: Jettelaan tot aan de Lakenlaan Tram 9: op weg naar het UZ Tram 9 zal Simonis verbinden met de Heizel en hierbij Jette en het oosten van Ganshoren aandoen. Op die manier biedt tram 9 toegang tot het commercieel hart van Jette (Spiegelplein), tal van scholen, de Modelwijk, het UZ-VUB-ziekenhuis en de Heizel. Het project wordt door heel wat mensen afgebroken. Toch krijgt het steun van de burgemeester van Jette die gelukkig meer visie heeft dan zijn inboorlingen, maar die toch vraagt om de termijnen van de werken te respecteren, zodanig werd hij afgeschrikt door de trage werven van de Woestelaan. Reken maar dat de enige in de werf voorziene creatie, namelijk de aanleg van een ondergrondse parking met 200 plaatsen onder het Spiegelplein, het brandpunt van de gemeente, hem nog regelmatig stress zal bezorgen. De huidige werken verplichten al een omlegging van de wagenstroom – een originele omlegging die je wegvoert naar de grenzen van het Gewest, je vervolgens rechtsomkeert doet maken om ten slotte te belanden op 100 m afstand van je vertrekpunt. De omlegging is relatief vlot maar begin september en enkele regendruppels zullen al volstaan om de pendelaars te ergeren. I love Meiser De grote brok wordt ongetwijfeld de heraanleg van het Meiserplein. Ook daar moet men een dinosauriër uit de “alles voor de auto” tijd onder handen nemen. Het Gewest heeft inderdaad – en eindelijk, want er is al sinds… 1974 sprake van! – beslist om een totaal nieuwe look te geven aan dit emblematisch plein van onze stad. Er wordt een dubbele 46 BECI - Brussel metropool - september 2015 R.T.
49 Online Touch Home