43

TOPIC de file. Stel, heel hypothetisch dat men Brussels Airport sluit en Charleroi de dichtstbijzijnde luchthaven wordt, dan zou het traject per auto naar Brussel - door het dichtslibben van het verkeer - weleens twee uur en een half kunnen duren. Dat zou het ongenoegen enkel vergroten.” Hendrik Vos (Universiteit Gent) Wachten op spoortunnel Heel wat internationale bedrijven en instellingen hebben een zetel in Brussel. Als gevolg wonen hier heel wat expats. Denk maar aan de eurocraten. “In dat licht is de nabijheid van de luchthaven een zeer grote troef voor onze hoofdstad”, meent Deneef. “Zeker als we weten dat binnen twee jaar de spoortunnel Watermaal-Schuman-Josaphat voltooid zal zijn. Die zal voor een snelle rechtstreekse treinverbinding tussen de Europese wijk en Brussels Airport zorgen. De duur van die verplaatsing zal drastisch inkorten, tot acht minuten. Dit is uniek; geen enkele stad in Europa kan dit aanbieden. Met een sluiting van de luchthaven zouden we die gouden kans opgeven.” Brussels Airport is belangrijk voor de Europese en internationale uitstraling van het Brusselse Gewest, onderstreept Deneef. Hij benadrukt bovendien dat Straatsburg, waar de Europese parlementsleden ook zetelen, een pak moeilijker bereikbaar is. “Met alle respect, maar Straatsburg heeft slechts een tweederangs luchthaven, die niet bediend wordt door de grote luchtvaartmaatschappijen. Als we met Brussels Airport een stap terug zetten, verprutsen we definitief de kans om op termijn de rest van de Europese instellingen naar Brussel over te hevelen.” Professor Hendrik Vos ziet het niet snel gebeuren dat de positie van Brussel in Europa ter discussie wordt gesteld. “Maar uiteraard hebben de Europese leiders het liefst een luchthaven dicht bij Brussel; Charleroi zullen ze al te ver afgelegen vinden. Denk aan de regelmaat waarmee hoge gasten op bezoek komen, aan de talrijke internationale topvergaderingen in Brussel, niet alleen van de Europese Unie, maar ook van andere organisaties. Naast het overleg tussen politici heb je ook nog de veelvuldige werkgroepvergaderingen onder ambtenaren, waar men zich heel gedetailleerd over de Europese wetgeving en cijfers buigt. Voor zulke meerdaagse onderhandelingen vliegen toch altijd een hoop mensen vanuit verschillende Europese steden in. Als Brussel dan plots minder goed bereikbaar zou worden, gaat dit heel wat ongemak veroorzaken.” Rodolphe Van Weyenbergh (Brussels Hotels Association) Geïrriteerde eurocraten De EU zal nog niet zo snel Straatsburg laten vallen, denkt professor Europese politiek Hendrik Vos van de Universiteit Gent. Wél geeft hij toe dat er geregeld kritiek is op de complexiteit van twee Europese parlementszetels en dat vooral de slechte toegankelijkheid van Straatsburg sommigen een doorn in het oog is. “Overigens begint de mobiliteit in en rond Brussel ook hier en daar op de zenuwen te werken. Mensen die regelmatig in Brussel komen vergaderen, staan vaak in Effect op overnachtingen Een goed ontsloten luchthaven is ook onmisbaar voor het toerisme, stelt Rodolphe Van Weyenbergh, secretaris-generaal van de Brussels Hotels Association. Als vertegenwoordiger van de hotelsector wijst hij erop dat het hotelwezen en de luchtvaart van elkaar afhankelijk zijn. “Het ene kan zich niet zonder het andere ontwikkelen.” Recente cijfers bevestigen dit. Liefst 34,1% van de bezoekers reist met het vliegtuig naar Brussel (ter vergelijking: het gemiddelde voor de Vlaamse steden is 23,2%). De auto is het enige vervoermiddel dat beter doet, met 41%. Sinds Vueling nieuwe routes opende en Ryanair in februari 2014 naar Zaventem kwam, met vluchten naar onder meer Spanje, Italië en Portugal, stegen de overnachtingen van Spanjaarden en Italianen ieder met 14% en die van de Portugezen zelfs met 23%. Voor het toerisme zijn, meer dan de locatie en de afstand, vooral goede verbindingen, voornamelijk met het openbaar vervoer tussen de verschillende activiteitenpolen van Brussel en de luchthaven, van belang. In dit opzicht zou de langverwachte treinverbinding tussen Charleroi-Zuid en Brussel perspectieven openen, meent Van Weyenbergh. “Deze verbinding heeft een directe invloed op het aantal reizigers dat Brussel aandoet, en dit zowel voor vrijetijdsbesteding als voor zakenreizen.” Als Brussels Airport zou gesloten worden, riskeert Brussel als bestemming buitenspel gezet te worden. Dit zou een serieuze impact hebben op de tewerkstelling in de toeristische sector: momenteel 35.000 directe jobs en 15.000 indirecte. ● BECI - Brussel metropool - september 2015 41 R.T.

44 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication