TOPIC die voor hun werkgever reizen. In dat geval wordt de reistijd zoveel mogelijk ingekort en bovendien productief gebruikt voor het werk. Wij beklemtonen deze ‘productieve reistijd’ en de aangeboden internetverbinding, een dienst die nog zeldzaam blijft in personenvervoer. Voor een onderneming is het dus vanzelfsprekend dat de medewerkers best met Thalys reizen. Eerlijkheidswijze moet ik de concurrentie met de wagen tot haar ware proportie herleiden: nauwelijks enkele percenten. Omdat wij in een economisch model met vaste kosten zitten, mag ik die echter niet verwaarlozen. Ondertussen ontstaan er hoe langer hoe meer internationale buslijnen en gaat de spoorwegmarkt open voor andere grote Europese spelers zoals Deutsche Bahn, Eurostar... AO: De bussen die tussen Parijs en Brussel op en af rijden, richten zich tot een ander type clientèle. Ook de duur van de rit is gewoon niet te vergelijken. Ik voeg eraan toe dat wij noch in Frankrijk, noch in België een ‘bus’-cultuur hebben, zoals spoorwegbedrijf in België en Frankrijk geworden. Budgettair zijn wij voortaan zelfstandig. Dit geeft ons de vrije teugel om de evolutie en de ontwikkeling van ons product te sturen. Aan welke ontwikkeling denkt u? Overweegt u een Thalys dienst om met Eurostar, het andere grote spoorwegsucces van de jongste jaren, te concurreren? Voorziet u in Duitsland te wedijveren met Deutsche Bahn, die nu geen aandeelhouder van Thalys meer is? AO: Er bestaan andere ontwikkelingsstrategieën dan pogingen om marktaandelen bij de collega’s weg te kapen. Denk maar aan de verbetering van de bestaande verbindingen, de uitbreiding van andere, de verhoging van het aantal ritten of treinstellen, samenwerking met andere operatoren enz. Zo hebben wij een aantal originele en interessante partnerships gesloten met luchtvaartmaatschappijen als Air France, KLM, Brussels Airlines, Jet Airways en Hainan Airlines om hun passagiers naar de vertrekpunten van hun internationale bestemmingen te brengen. Bovendien bieden wij een formule met een enkel ticket om van Amsterdam of Keulen, via Brussel en de Eurostar, naar Londen te reizen. Wij zijn helemaal niet van plan om met de Eurostar dienst te concurreren. Dit heeft niet het minste nut. Treinen in tunnels laten rijden is een specialiteit apart. Het is technisch ingewikkeld en de uitbating ervan is duur. Het is evenmin onze roeping om met Deutsche Bahn of een andere nationale spoorwegmaatschappij in haar eigen land te gaan concurreren. Thalys reizigers kunnen in Düsseldorf of in Duisburg op onze treinen richting Essen stappen, maar de rit Düsseldorf-Duisburg verkopen wij niet. Agnès Ogier en Jo Cornu, CEO van NMBS, na de ondertekening van het akkoord voor de transformatie van Thalys tot een spoorwegonderneming. in Spanje bijvoorbeeld. Ook in Duitsland is dit niet het geval, hoewel we daar een zekere ontwikkeling van de busdiensten vaststellen. Wij houden deze evolutie in de gaten maar zijn hierom, voor al deze redenen, niet bezorgd. Wat de andere operatoren betreft, ja, vele geruchten doen de ronde, maar het gaat om grootschalige projecten die degelijk moeten worden gepland. Tot nu toe voelen we ons niet bedreigd. En ook wij bedreigen niemand! Waaraan heeft Thalys zijn succes te danken? AO: De technologische prestaties van de trein en een aantal zeer terechte strategische keuzes. Eén daarvan is onze verankering in Brussel. Andere hebben geleid tot de eigenheid van ons merk: met Thalys reizen is een begrip op zich. Er bestaat nu eenmaal een specifieke manier van treinreizen die eigen is aan Thalys, met comfortabele, gemakkelijke en betaalbare diensten (24% van onze tickets genieten een voorkeurtarief). Wij hebben voor innovatie gekozen, onder andere in onze aanbiedingen en in de wil om het proces voor de klant zo eenvoudig mogelijk te maken. Wij waren de pioniers in ticketless reizen en getuigen, geloof ik, van de grootste soepelheid bij het inruilen van tickets. En dan is er ook nog ons wifi aanbod. Uitmuntendheid maakt deel uit van onze cultuur en ik veronderstel dat heel wat bedrijven ons hierom benijden. Door onze drang naar prestatie zijn wij onlangs een volwaardig 38 BECI - Brussel metropool - september 2015 Snelheid is uw corebusiness. De rit tussen Brussel en Parijs is inderdaad zeer snel. Dit is minder het geval voor de verbinding Brussel-Rotterdam-Schiphol-Amsterdam … AO: 1u10 om Rotterdam te bereiken, 1u32 voor Schiphol en 1u50 voor Amsterdam. Niets om van te blozen! Op deze verbinding zijn 40% van de passagiers afkomstig van Rotterdam en 60% van Amsterdam. Moeten wij één van deze haltes afschaffen om sneller te rijden? Een ander voorbeeld is de Brussel-Marseille verbinding in 5 uur. Een niet te kloppen merkwaardige prestatie! Tot welke reisduur is de keuze van de hogesnelheidstrein vanzelfsprekend? AO: Bij een reisduur van 2 uur zal de hogesnelheidstrein 90% van de reizigers aantrekken. Drie uur is een maximum om met Budgettair zijn wij voortaan zelfstandig. Dit geeft ons de vrije teugel om de evolutie en de ontwikkeling van ons product te sturen. de luchtvaart te concurreren. Dit is echter gedeeltelijk een psychologische beschouwing: het vliegtuig is natuurlijk veel sneller, maar aan de reisduur moet u de tijd toevoegen die u
41 Online Touch Home