Thalys, de hogesnelheidsgroei MOBILITEIT EN LOGISTIEK De Thalys begon in 1996 zijn grensoverschrijdende ritten tussen Parijs en Amsterdam, via Brussel. Vandaag is onze stad het spil geworden van waaruit deze trein naar verschillende bestemmingen schiet. Met de 120 miljoen passagiers die hij ondertussen heeft vervoerd, geldt de Thalys wereldwijd als een referentie. De drang naar innovatie en uitmuntendheid waaraan het merk zijn succes dankt, blijft vandaag de drijvende kracht van de groei. Agnès Ogier, de nieuwe van de kring afkomstige CEO van de groep, heeft zelf bijgedragen tot de vroegere prestaties van de onderneming. Deze dynamische zakenvrouw ontvangt ons in haar Brussels hoofdkwartier. Interview afgenomen door Didier Dekeyser Brussel Metropool: De verleiding is te groot; de Thalys slagzin ‘Van harte welkom’ richten we vandaag aan u. Wij ontmoeten u namelijk in Brussel, blijkbaar voortaan de hoofdzetel van Thalys, wat toch wel een flinke evolutie betekent sinds de lancering van een treinverbinding tussen Parijs en Amsterdam, in 1996. Agnès Ogier: Brussel is vandaag inderdaad de hub geworden van waaruit wij ons naar drie andere landen ontplooien. Dit heeft natuurlijk te maken met de centrale Europese ligging van uw stad en haar metropolitane eigenheid. De stad vormt een ideaal kruispunt voor snelle verbindingen met steden die druk door zakenlieden worden bezocht of die toeristen aanlokken. Sommige van deze toeristen komen soms van heel ver en wensen op een vlotte manier de voornaamste oorden in Europa te bezoeken, wat met Thalys perfect mogelijk is. Aan dit gemak danken wij waarschijnlijk de 20% van onze klanten – toeristen en zakenlieden – die van buiten Europa afkomstig zijn. Welke zijn uw concurrenten in ons Europa, waar het vervoeraanbod volop aan diversificatie en uitbreiding toe is? AO: Rekening houdend met de afstanden van onze verbindingen hebt u waarschijnlijk al door dat de wagen onze voornaamste concurrent is. Des te meer omdat wij aanwe1 TickUp, carsharing met Thalys naar Parijs, aan een vaste prijs van 29 € per persoon. 36 BECI - Brussel metropool - september 2015 zig zijn in landen met heel veel bedrijfswagens. Op het eerste gezicht biedt de wagen een goedkoper alternatief, maar met een gemiddelde ticketprijs van 140 euro hanteert Thalys uiterst scherpe tarieven. Neem nu een minimale wagenkost per kilometer – bv. de 0,50 euro per kilometer die een werkgever terugbetaalt voor een verplaatsing met de privé wagen – dan nog toont een eenvoudige berekening dat dit het dubbel zo duur is als een Thalys rit tussen Brussel en Parijs. En in het geval van carsharing met verdeling van de kosten blijft ons aanbod gunstiger dankzij een formule die dit fenomeen nabootst1 . Toch Agnès Ogier even melden dat carsharing zich ook uitBrussel vormt een ideaal kruispunt voor snelle verbindingen met steden die druk door zakenlieden worden bezocht of die toeristen aanlokken. breidt bij mensen die over een bedrijfswagen beschikken. Op het randje van de wettelijkheid, vinden wij… We moeten ook rekening houden met de tijdsfactor en de tijdsbesteding, zeker bij onze trouwste klanten: mensen R.T.
39 Online Touch Home