TOPIC spelers van de spoorwegsector te evenaren. Laten we de liberalisering niet gelijk stellen met de aftakeling van de overheidsdienst: het is eerder een uitdaging om deze overheidsdienst opnieuw correct te laten functioneren. Waarom worden de tarieven niet op de vraag afgestemd? Het komt erop neer de vraag enigszins te uniformiseren om de treinen rendabeler te maken. Ik wens de NMBS te helpen haar commercieel beleid te moderniseren, met de klant als topprioriteit. Het geheel is dringend aan vereenvoudiging toe! Het tarievenreglement vult 200 bladzijden, stel u voor! Hoog tijd dus voor een herziening aan de hand van enkele transparante, aantrekkelijke en voor de klant begrijpelijke tariefformules. Hoog tijd ook voor digitalisering, minder papieren vervoerbewijzen en de ontwikkeling van de online ticketverkoop. Innoverende aanbiedingen, vlottere verkoopkanalen en modulering van het aanbod bevorderen de klantentevredenheid. Ze trekken nieuwe klanten aan en positioneren de trein niet meer als Wij hebben vijf jaar de tijd om in de spoorwegen orde op zaken te stellen en de prestaties te verbeteren. een alternatief, maar als een bewuste keuze. Het is ondertussen bewezen dat de NMBS tarieven (ongeveer 45%) lager liggen dan in een aantal buurlanden. Dit heeft zijn weerslag op de commerciële inkomsten. Een aanpassing van de prijzen is echter ondenkbaar zonder een verhoging van de servicekwaliteit. Heel wat klachten hebben te maken met het gebrek aan stiptheid van de treinen. Wat dit betreft, beogen we een stiptheid van 90%. Vandaag heeft alleen de NMBS het recht tickets te verkopen. Is dit niet voorbijgestreefd? Waarom is het niet mogelijk een rit te reserveren, per sms te bestellen of via een app te kopen? Dit bedoelen we met een modernere commerciële aanpak. Digitalisering maakt daar integraal deel van uit. De intermodaliteit staat in het regeringsakkoord. De samenwerking tussen federale overheid en gewesten moet de uitwerking van dergelijke oplossingen bevorderen. Wij mikken voor de toekomst op één en dezelfde kaart voor alle vormen van openbaar vervoer. Ook de klant is vragende partij. Vereenvoudiging, daar gaat het om. En wij overwegen eveneens een uitbreiding van het aantal verkooppunten (krantenwinkels, postkantoren enz.). Een verouderende structuur Kan er niet worden gesleuteld aan de interne doeltreffendheid van de NMBS? Vergeleken met de buurlanden, werkt de NMBS met overtollig personeel. Er zou tot 30% kunnen worden bespaard. In de komende vijf jaar verwachten we meerdere afslankingen omdat mensen met pensioen gaan. Dit is dus de gelegenheid om interne structuren diepgaand te herzien, de or34 BECI - Brussel metropool - september 2015 ganisatie te vereenvoudigen, processen te verbeteren en de interne communicatie efficiënter te maken. Wij wensen ook de motivatie en de trots van het spoorwegpersoneel te stimuleren door de oprichting van een Academie van de Spoorwegen, gericht op de overdracht van manuele vaardigheden. Dit alles is van essentieel belang om jonge generaties aan te trekken, die ten opzichte van de arbeidswereld totaal andere verwachtingen koesteren. Wat zijn de investeringsplannen in Brussel? Blijven de investeringen in infrastructuur een prioriteit? Elke investering moet kaderen in een globale visie van de mobiliteit en zeer nauwgezet gebruikmaken van staatsgelden. Onze nieuwe aanpak verplicht zowel Infrabel als de NMBS ‘klantgericht’ te gaan werken. Werkzaamheden zijn dus geen doel op zich: de kosten-batenverhouding moet worden doorgelicht om de klant een meerwaarde te bieden. Er kan bijvoorbeeld geen sprake meer zijn van investeringen in faraonische stations, ten nadele van kleine, handige en nette stationsgebouwen. De bestaande infrastructuren worden vandaag te weinig gebruikt. Vergeleken met de buurlanden, ligt de dagelijkse verkeersdichtheid in België nogal aan de lage kant. Tegen 2030 willen wij de reizigers 160.000 zitplaatsen aanbieden. ● En hoe zit het met het GEN (S)? Het GEN (S) wordt in december in dienst genomen. Wat zijn de doelstellingen en de verwachte cijfers? Wij spreken liever over de ‘voorstedelijke’ dienstverlening. Met de term ‘GEN’ denken de mensen eerder aan de Parijse RER. Voor cijfers is het te vroeg maar het staat nu al vast dat de voorstedelijke spoorwegdiensten rond Brussel heel wat troeven bieden. Denk maar aan de nieuwe voorstedelijke verbindingen langs de Schumantunnel, de opening van het multimodale Schumanstation, de opening van het nieuwe Mouterijstation en de heropening van de Thurn & Taxisstation. Wat zijn de volgende stappen naar een volledig afgewerkt GEN-netwerk? Wij hopen dat een uitbreiding tot 90% van het voorstedelijk spoorwegaanbod in de zone Brussel ten laatste tegen december 2017 klaar zal zijn. Dit zal een spreiding van de piekuren mogelijk maken, evenals weekend-verkeer en de indienstneming van station Arcaden. Daarna zullen we de toekomstige behoeften aan infrastructuur rond Brussel bestuderen. Wij overwegen bijvoorbeeld het doortrekken van een hogesnelheidstrein tot aan de luchthaven.
37 Online Touch Home