34

Leefmilieu Brussel: voor een duurzame mobiliteit De verbetering van de mobiliteit is van essentieel belang om de economische aantrekkingskracht van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest te behouden, maar ook om er een gezonde leefomgeving van te maken en een goede levenskwaliteit te vrijwaren. In deze context is de fiets een van de vervoermiddelen die het Gewest aanmoedigt, o.a. via twee wettelijke verplichtingen die door Leefmilieu Brussel worden beheerd en gevolgd: het bedrijfsvervoerplan en de milieuvergunning. ■ Leefmilieu Brussel helpt zijn personeelsleden in het zadel! In het kader van de verhuizing van Leefmilieu Brussel naar de centrale site van Thurn & Taxis werd een dynamisch fietsbeleid, gebaseerd op meerdere pijlers, voor de personeelsleden opgesteld: ◗ Installatie van een grote, comfortabele en beveiligde fietsparking (210 plaatsen), en ook douches en kleedkamers. ◗ Terbeschikkingstelling van een groot aantal fietsen (vouwfietsen, elektrische fietsen, transportfietsen), zowel om verplaatsingen voor het woon-werkverkeer als dienstverplaatsingen te bevorderen. ◗ Fietspremie, te combineren met het abonnement voor het openbaar vervoer. Foto A. Ghys ■ Het bedrijfsvervoerplan (BVP): voorzien in een bepaald aantal parkeerplaatsen voor fietsen Elke overheids- of privéorganisatie die meer dan 100 werknemers op eenzelfde site in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest tewerkstelt, moet om de 3 jaar een BVP opstellen. Dat plan omvat zowel een deel "diagnose" als een deel "actieplan". Dat laatste bevat meerdere maatregelen die moeten worden uitgevoerd, o.a. beschikken over een fietsparking, en die aan bepaalde criteria moeten beantwoorden (verlichting, veiligheid, ...). Kortom, het aantal parkeerplaatsen voor fietsen mag niet minder zijn dan: ◗ het aantal fietsers (werknemers en bezoekers) die op de site aanwezig zijn, vermeerderd met 20%; ◗ een vijfde van de parkeerplaatsen voor wagens, gehuurd of in eigendom. ■ De verplichtingen van een fietsparking in de milieuvergunning De milieuvergunning legt meestal de aanwezigheid van een fietsparking op. De vergunning beschrijft meer bepaald een minimumaantal parkeerplaatsen voor fietsen en een bepaald aantal installatiecriteria die moeten worden nageleefd in termen van comfort (nabijheid, zichtbaarheid, gebruiksgemak, ...) en veiligheid (het fietskader kunnen vastmaken). ◗ Sensibiliseringsacties met een “Week van de fiets” in mei. Dit fietsbeleid is succesvol want momenteel komt ongeveer 30% van de personeelsleden met de fiets naar de site. Voor de bezoekers zullen verbeteringen worden aangebracht vanaf het einde van de werken aan het centrale pad dat naar het gebouw leidt. Leefmilieu Brussel organiseert het "Bike Project" (www.thebikeproject.be) dat elk jaar meerdere ondernemingen begeleidt die aan het BVP onderworpen zijn om een dynamisch fietsbeleid op te stellen. Indien u trouwens raad nodig hebt voor het ontwerp van uw fietsparking, kan u terecht op de website http://gidsduurzamegebouwen.leefmilieubrussel. be/nl

35 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication