16

THINK TANK Op zondag gaan winkelen nu eindelijk mogelijk! Het concept ‘I Shop On Sunday’ liep op 24 mei van stapel. Ondertussen heeft de zondagse opening van de winkels in hartje Brussel haar degelijkheid al bewezen. Voordien was het gewoon ondenkbaar op zondag in het centrum van de stad te gaan winkelen. De toeristen die dat in vele andere hoofdsteden wél konden doen, hadden met de sluiting van de Brusselse winkels, eerlijk gezegd, wat moeite. Wij bespraken dit met Marion Lemesre, de Brusselse schepen van economische zaken, die het project op gang bracht. Interview door Gaëlle Hoogsteyn Waarom is de opening van de winkels op zondag een gunstig gegeven voor de stad Brussel? Denk maar aan Maastricht, Luxemburg of dichterbij, zelfs Antwerpen of Brugge! Brussel hinkte in Europa gewoon achterop. Met de handelszaken die nu ook op zondag open gaan, positioneert de stad zich als een bestemming voor toeristen die graag winkelen. Onze reputatie als internationaal handelscentrum vaart er wel bij. Het historisch centrum van onze mooie hoofdstad verdiende een bijgestuurd imago. Ook de inwoners moesten de verscheidenheid en de rijkdom van het commerciële aanbod in de verschillende wijken van het centrum opnieuw ontdekken. ring zorgden. City2 en de winkels van de Nieuwstraat reageerden bijvoorbeeld bijzonder positief en beslisten de formule aanvankelijk uit testen door een opening van de zaken op de eerste zondag van de maand. Gezien het succes wordt er al gedacht aan een hogere frequentie. Nu, zowel voor de winkels als voor hun personeel gebeurt dit op vrijwillige basis. Marion Lemesre: “De Vijfhoek is het internationale beeld van ons gewest en ons land.” Bepaalde vakbonden stribbelen tegen. Bestaat er een gevaar voor de werknemers? Op de dag van de inhuldiging verzette een vakbond zich inderdaad op een vrij hevige manier door bepaalde zaken te dwingen hun deuIs het louter toevallig dat de aanleg van de verkeersvrije zone binnen de Vijfhoek ongeveer op hetzelfde tijdstip wordt uitgetest? Zal dit een invloed hebben? De verkeersvrije zone en het initiatief “I Shop On Sunday” hebben allebei te maken met een economische heropleving van het Brussels stadscentrum. De opening van de handelszaken op zondag geeft een extra troef aan de toeristische zone in het centrum, die constant gebukt gaat onder de commerciële druk uit de rand. De Vijfhoek is het internationale beeld van ons gewest en ons land. Wij hebben dus op alle beheerniveaus een samenhangend politiek beleid nodig om de ontwikkeling van het centrum te bevorderen. Hoe zijn de handelaars tot een dergelijke beslissing gekomen? De voorzitters van handelaarsverenigingen evenals de vertegenwoordigers van grote winkelketens werden doorheen de voorbereiding van dit dossier geraadpleegd. De meerderheid was vragende partij. We konden daarom rekenen op het enthousiasme van bepaalde wijken met veel zelfstandige winkels zoals Dansaert en Sint-Jacobus, en op de hulp van een aantal drijvende krachten die voor een goede uitvoe14 BECI - Brussel metropool - september 2015 ren te sluiten. De zondag moet voor het gezinsleven voorbehouden blijven, vonden de syndicalisten. Ik geloof eerder dat we zulke clichés en conservatisme moeten overschrijden. De werknemers hebben namelijk heel goed begrepen welke voordelen ze hieruit kunnen halen. Een extra inkomen, nieuwe banen en – aanvullend – studentenwerk zijn enkele van de positieve gevolgen van deze nieuwe commerciële aanpak. Het was onder andere de bedoeling meer klanten aan te trekken, ook uit de Brusselse rand. Hoe kunt u nagaan of dit doel werd bereikt? Wij wilden inderdaad mensen aantrekken die hadden afgeleerd hun boodschappen nog in het centrum van de stad te doen. De tegenstanders van het project beweerden dat de aankopen van de bestaande clientèle gewoon naar een extra zevende dag zouden verschuiven. Wij stellen echter nu al vast dat wij wel degelijk met nieuwe klanten te maken hebben, voornamelijk toeristen en mensen uit de Brusselse rand. Met dit initiatief houden wij rekening met de veranderende koopgewoonten van het publiek en met de concurrentie van e-commerce. Onze boodschap luidt: “Vergeet uw PCscherm op zondag en kom in het hart van onze hoofdstad kuieren en winkelen!” “I Shop on Sunday” is een stedelijk en modern gedrag dat bijdraagt tot de economische vitaliteit van het centrum van Brussel. ● R.T.

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication