10

Een tiental andere PRT projecten zijn zowat overal ter wereld in voorbereiding. Wij kijken vooral uit naar de PRT van Masdar City, een nieuwe stad die in 2020 in Aboe Dhabi uit de grond zal zijn geschoten: verwacht daar maar een smart vervoermiddel in een smart city! De vervoermiddelen van de toekomst zullen dus waarschijnlijk totaal nieuwe wegen inslaan, maar kan zoiets ook in onze oude steden? Het antwoord van André Bouffioux: “Podcars zouden in een stad als Brussel perfect mogelijk zijn, maar dan wel voor specifieke verbindingen of in bepaalde nieuwe wijken. Ik geloof echter niet dat dit type transport in de ganse stad kan worden ontwikkeld, omwille van de overdreven infrastructuurkosten.” Elektrisch of CNG? Een stand van zaken Beide ‘brandstoffen’ ontwikkelen zich traag maar zeker. CNG – Compressed Natural Gas – is, in België althans, het minst bekende. CNG wordt in Europa vooral in Italië gebruikt: meer dan 850.000 rijden daar op gas! De nogal trage ontwikkeling van CNG in ons land is een vreemd verschijnsel, want deze brandstof is perfect aangewezen voor het stedelijk verkeer. De troeven liegen er niet om: een lager geluidsniveau en 90% minder stofdeeltjes, NOx en SO2 ... De aankoopprijs ligt weliswaar iets hoger (maar wordt gedeeltelijk gecompenseerd via een premie van de aardgasfederatie). Aan het station is gas tot 40% goedkoper dan benzine. Gelukkig ontwikkelt het netwerk zich vrij snel in België, onder andere dankzij de recente joint-venture Enora. Op termijn wordt CNG dus hoogstwaarschijnlijk een geloofwaardig alternatief. Vandaag bestaat er een dertigtal gasstations in België, voornamelijk in Vlaanderen en rond de hoofdstad. Tegen 2018 verwachten we een 50-tal stations. Resultaat in het verkeer: begin 2015 reden er 2.000 voertuigen op CNG, een verhoging met 300% vergeleken met eind 2013. Wat elektriciteit betreft, schieten de zaken moeilijk op, ondanks een Europese richtlijn die België verplicht tegen 2020 21.000 elektrische laadpunten te voorzien. In 2014 werden 1.166 ‘100% elektrische’ wagens ingeschreven, een stijging met 230% ten opzichte van 2013, voor een totaal van 2.203 voertuigen (volgens Febiac). Prima, maar nog steeds ontoereikend. Elektriciteit – en CNG ook trouwens – lijdt aan het syndroom van ‘de kip of het ei’. Bij gebrek aan investeringen in een voldoend netwerk van laadpunten, komt er van de fel verwachte pijlsnelle groei niets in huis. Iedereen beaamt dat elektriciteit de logische volgende stap is, maar het marktaandeel ervan zal slechts heel traag de traditionele brandstoffen wegknagen. Vandaag bestaan er in het Brusselse Gewest minder dan 30 laadpunten, buiten Zen Car. Vincent Campeol Openbaar hightech Ook het openbaar vervoer ontsnapt niet aan de automatisering en de connectiviteit. De Franse gigant Alstom, waarvan de Belgische zetel zich rechtover het station Brussel-Zuid bevindt, werkt hier al jaren op. In zijn bureau met uitzicht over de ganse stad schetst commercieel directeur Frédéric Devisch een toekomstvisie: “Het openbaar vervoer zal hoe langer hoe meer automatisch functioneren. De beschikbaarheid en de prestaties zullen hierdoor verbeteren, en het energieverbruik dalen. Dankzij de digitale technologieën en het aangeboden comfort zullen de voertuigen niet louter een vervoermiddel zijn. Een rit met de bus of de metro wordt een individuele en gedeelde ervaring, ja zelfs een soort levenswijze.” “Een rit met de bus of de metro wordt een individuele en gedeelde ervaring, ja zelfs een soort levenswijze.” Frédéric Devisch, commercieel directeur van Alstom België Volgens de heer Devisch zullen we ons niet beperken tot een verbetering van de huidige middelen: ook structureel mogen we veranderingen verwachten. “De verschillende openbare vervoermiddelen zullen naar elkaar toegroeien. Er bestaan al tramtreinen die zowel op de stedelijke tramsporen als op de spoorwegen kunnen rijden. Er is ook hoe langer hoe meer sprake van ‘trambussen’. Tijdens het jongste salon van de UITP (Union Internationale des Transports Publics) presenteerde Alstom zijn splinternieuwe SRS (Système de Rechargement Statique). Hiermee kunnen trams, bussen en vrachtwagens zonder bovenleiding elektrisch laden. Tijdens een halte in een station koppelt het voertuig zich automatisch aan een laadpunt in de grond. In minder dan 20 seconden krijgt het voertuig een nieuwe lading elektriciteit. Wij werken ook samen met Volvo aan een voedingssysteem via de bodem voor hybride vrachtwagens. Twee contactlijnen worden in het wegdek ingebouwd zodat het voertuig kan opladen terwijl het op deze rijstrook rijdt.” n BECI | ACTIVITEITENVERSLAG 2015 - 8

11 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication